Verwijderen uit de les (en het geven van een rode kaart)
Een docent op Mavo Schravenlant XL verwijdert een leerling uit de les met een rode kaart bij respectloos gedrag. Een verwijdering uit de klas tijdens een blokuur geldt voor het gehele blokuur.
De ouder/verzorger wordt dezelfde dag geïnformeerd over het gedrag van de leerling en de ouder/verzorger tekent de rode kaart. De leerling meldt zich de volgende dag om 8.00 uur met de getekende rode kaart bij de conciërge, zodat wij (de school) zeker weten dat de ouder/verzorger op de hoogte is van het gedrag van hun zoon/dochter.
De mentor bespreekt altijd een rode kaart met de leerling.
Wanneer een leerling uit de les wordt verwijderd voor vechten, schelden, stelen, gooien met spullen, het maken van een opname en/of fraude dan volgt er altijd een externe schorsing door de teamleider.
Maatregel en de escalatieladder
1e rode kaart van een leerling: docent belt naar huis → een vierkant rooster.
2e rode kaart van een leerling: docent belt naar huis + coördinator leerlingzaken+ leerling en ouder/verzorger op school bij coördinator leerlingzaken → twee dagen vierkant rooster.
NB: Mentorgesprek voeren + de afspraken worden door de mentor geregistreerd in Magister + eventueel het OP-formulier invullen door de mentor.
3e rode kaart van een leerling: docent belt naar huis + coördinator leerlingzaken + leerling en ouder/verzorger op school bij coördinator leerlingzaken → één dag externe schorsing.
4e rode kaart van een leerling: docent belt naar huis + coördinator leerlingzaken + leerling en ouder/verzorger op school bij teamleider → twee dagen externe schorsing.
Twee rode kaarten op één dag: de leerling gaat direct naar huis. Dezelfde dag wordt er een afspraak gemaakt door de coördinator leerlingzaken voor een gesprek met de ouder/verzorger en de leerling → de escalatieladder oppakken waar de leerling is gebleven.
Er wordt maatwerk geleverd door de coördinatoren leerlingzaken en de teamleiders na vier rode kaarten. Bij schorsingen of het naar huis sturen van een leerling wordt de leerling pas weer toegelaten tot de les nadat het gesprek met de ouder/verzorger en de leerling heeft plaatsgevonden.